Tuesday 22 September 2015

Travelog : #jejakjepuncikon Day 1 & 2 - Part 1 Ueno-Nippori-Ikeburuko-Akihabara

Ueno-Nippori-Ikeburuko-Akihabara

Travel period : 11 - 14 September 2015
Harga tiket(return)+luggage+hotel : RM1,300/pax
Duit poket+tiket train+makan: RM1,000(30,000 yen)
Lokasi : Sekitar bandar Tokyo
Musim : Summer
Airport : Haneda
Travel buddy : Ashby
Day 1 : Travelling period(depart at 2.30pm & landed at 11.30 pm)
 
Nama Hotel yang aku stay sepanjang berada di Tokyo adalah Mystay Ueno Inaricho (Tiket flight+luggage+hotel = RM1,300),yang ni semua book masa beli tiket hari tu.Pakej flight sekali penginapan by AirAisaX.
 
Tragedi kejar mengejar train berlaku masa malam yang aku touch down Haneda Airport.Ye la..aku sampai dalam 11.10pm waktu Tokyo..train terakhir dalam 12++ macam tu.Nak check kastam lagi..nasib baik aku memang plan hanya bawa hand carry..dah jimat masa kat situ.Ada juga aku baca blog,mostly akan tidur semalaman dulu di airport..esok siang baru check in hotel.Tapi aku dah fully bayar hotel..nak naik teksi memang la idak ye..sekangkang kera pun katanya tambang teksi RM200-400.Peraturan Allah tu memang terbaik,tengah duk orang ramai beratur check kastam,line panjang berjela..depa boleh buka lagi dua extra lane untuk tourist(line asal untuk passport Japanese)..aku & Ashby terus jadi orang yang pertama.Alhamdulilah..kami manage kejar train.

Aku beli Suica kad(macam touch & go) untuk penggunaan train sepanjang berada di Tokyo..memang sangat memudahkan perjalanan aku.Rasa2 balance dah sikit..aku top up je.Semua mesin akan ada menu pilihan Bahasa Inggeris.
 
Ok,nak ke hotel aku dari airport kena naik dua train.Sampai hotel nak dekat pukul 1 pagi.Dah email pihak hotel yang kami late check in.Masanya untuk rehat kan badan,renggangkan kaki.Esok dah nak start explore bandar Tokyo.


Tempat pertama yang kami lawati,Ueno Park.Musim sakura memang full house taman ni orang ramai berkelah.Sangat cantik & bersih.Nanti nak datang masa musim sakura la juga.


Dalam taman ni ada zoo,muzium & macam dalam gambar ni ada dewan untuk pameran.Kebetulan ada Mechanic Designer Exhibition..ehm,specialised in building gundam kot.



Dari Ueno Park,kami beransur menuju ke Nippori Textile Town.Syurga barang kraf.Hanya satu station shj dari Ueno Park.Terjumpa la pula billboard si Takuya Kimura ni.Excited kemain aku..haha.Dapat posing dengan poster pun ok la kan.



Nama kedai ni Tomato.Memang femes la di kalangan tourist.Mat Salleh borong kain cotton untuk hasilkan barang craft seperti quilt etc.Orang Malaysia ofkoz nak buat baju kurung kan.Pening aku memilih sebabnya harga pun boleh tahan..salah percaturan mau $$$ tak cukup hingga hari terakhir.Ni baru first day..pagi pula tu.Design yang aku cari adalah design authentic Jepun macam bunga sakura,kipas,origami etc.
 
 

Kedai Tomato ni ada banyak di Nippori Textite Town ni.Aku masuk semua.Tapi yang banyak membeli di kedai Tomato yang lima tingkat tu.Dalam gambar ni adalah kain lace,aku usha je.Tak beli pon.Konsep membeli,angkat kain relung tu ke kaunter untuk potong.Jika dah betul2 pilih baru bawa ke kaunter..sebab barisan panjang woo...tak dapek nak tukar2 fikiran ni.


 
*Happy nya aku dapat hirup udara Jepun ni..rasa berbunga2 sangat.
 
 

  

No comments:

Post a Comment